Header Logo
Log In
← Back to all posts

DHIOD 022: Hur du ger feedback som folk tar till sig av [FALLSTUDIE]

Apr 25, 2025

Inte komplicerat, men icke heller lÀtt

I vĂ„rt hittills mest fallstuderande avsnitt gĂ„r vi igenom vad som Ă€r högeffektiv feedback, hur du förmedlar sĂ„dan och varför detta kan vara vĂ€ldigt krĂ€vande för DIG. 

Detta avsnitt zoomar in pÄ en fallstudie vi gjort till förmÄn för gÀnget pÄ IT-bolaget KnowIt, dÀr vi nyligen gjorde ett lajvpodd-framtrÀdande. DÀrför kretsar detta avsnitt om hur du ger och tar emot feedback nÀr du som utvecklare granskar den kod som en kollega skrivit. Kan bli kÀnslosamt det dÀr.

Sebastian roll blir denna gÄng att som nÄgot av en isbrytare föra lyssnaren genom ett fÀrgglatt scenario med hög igenkÀnningsfaktor för folk i IT-branschen, och utanför! Mathias drabbas av empati inför antagonisten i dramat och reflekterar vidsynt kring skillnaden mellan feedback och bekrÀftelse.

Ja ni hör - detta Àr ett drabbande avsnitt du inte vill missa, precis som ett stycke vÀlformulerad och med empati marinerad konstruktiv feedback!

SkÀmt Äsido, om du fÄr kass feedback frÄn kollegor eller din familj dÄ kommer detta avsnitt hjÀlpa dig hjÀlpa dem att bli bÀttre. Om du i din yrkesroll behöver stödja snarare Àn beordra medarbetare i att jobba annorlunda dÄ Àr detta avsnitt som klippt och skuret för dig!

 

Du hittar Det handlar inte om Dig-podden i din podcast app och via vÄr webb.

Förresten - vill du att din chef sponsrar ett eget avsnitt, bara för ert företag/avdelning/team? Kanske vill ni ha en lajvpodd med Det handlar inte om Dig? Hör av dig sÄ syr vi ihop nÄgot:

 

https://www.linkedin.com/in/sebsjoberg/

https://instagram.com/dhiod_podden


Vad Àr högeffektiv feedback?

 

Feedback Ă€r inte bekrĂ€ftelse. Feedback Ă€r relevant information om hur nĂ„got förhĂ„ller sig till förvĂ€ntan och specifikation, och vad som bör göras för att höja rĂ€tt kvalitĂ©. Om de olika parterna har skiljda uppfattningar om vad som förvĂ€ntas, hur specifikationerna skall tolkas och vilken kvalitĂ© som Ă€r bĂ€st sĂ„ kommer det att bli friktion. Är det vanligt?

Högeffektiv feedback innebÀr att du bygger en bro över den avgrund som utgörs av din och din motparts skiljda uppfattningar över till motpartens vÀrldsbild och förankrar dina förbÀttringsförslag i vad denne tycker, kÀnner och ser. Detta krÀver en grov dos empati och tÄlamod av dig som ger feedback, dÄ det innebÀr att du stiger ner frÄn din barrikad om vad som Àr rÀtt och fel och bygger bo i motpartens tolkning av situationen. Vilket kan kÀnns som nÄgot av en förlust.

Dock uppstÄr dÄ möjligheten att plantera ett frö, din feedback, som kan vÀxa i motpartens egna mylla och dÀr leda till faktisk beteendeförÀndring och ett genuint nytt Ätagande frÄn motparten i din önskade riktning.

 

 

I detta tÀmligen fiktiva scenario har vi tvÄ aktörer - Erik och Anna.

Erik kör sitt eget race, vill jobba snabbt och vill alltid vidare. Regler, standarder och enligt honom mundana saker sÄ som framtida underhÄll av kod tycker han utgör "onödig byrÄkrati". Anna Àr ocksÄ utvecklare men en mer senior sÄdan och besitter stor kunskap om hela systemet som Erik och andra kollegor jobbar i. Hon Àr erfaren, Àr bra pÄ att se risker och gillar att jobba förebyggande. Samtidigt vill hon undvika konflikter och tar det dÀrför försiktigt nÀr det kommer till att framföra feedback.

 

 

Precis sÄ hÀr Àr det. För inte första gÄngen skiljs Erik och Anna Ät, bÄda kÀnner sig trampade pÄ och ingen förstÄelse för den andre har uppstÄtt. Ingendera av parterna lyssnar faktiskt pÄ varandra - de argumenterar frÄn varsitt hÄll om hur de ser pÄ och vÀrderar situationen, utan att beakta den andres perspektiv. KÀnns detta igen?

 

 

Om vi ska göra en lite snabb analys enligt Avokadometoden av vad som hĂ€nder hĂ€r sĂ„ klarnar ovan bild: Detta Ă€r vad vi kan se pĂ„ ytan, det pĂ„tagliga och mĂ€tbara. Eriks beteende utgĂ„r frĂ„n hans individuella prestation, medan Annas agerande strömmar frĂ„n hennes vĂ€rnande om helheten och en vilja att undvika problem lĂ€ngre fram. Men var kommer detta ifrĂ„n?

 

 

Bakom beteendet (det hÄrda skalet pÄ en avokado dÄ alltsÄ... #avokadometoden) finns den mjuka frukten - sjÀlva behoven som ger upphov till vad vi gör, sÀger och hur vi tolkar situationer!

I denna behovskartlĂ€ggning kan vi nu konstatera att Erik inte ignorerar Annas feedback pĂ„ grund av förakt eller nĂ„got annat som har med Anna att göra. Han bortser frĂ„n hennes rekommendationer dĂ€rför att Erik vill vara bĂ€st, pĂ„ egen hand. Det Ă€r vad han sĂ€tter status i. Han identifierar sig med och vill tillhöra en elit av kodare som arbetar pĂ„ cutting edge tech-bolag, och han anammar deras filosofier och tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt Ă€ven om hans arbete Ă€r av annan typ.

Innerst inne, och kanske Ă€r detta Eriks Svarta Svan (den hĂ„rda kĂ€rnan i den gyllene avokado-metaforen, den dolda drivkraft som ger upphov till bĂ„de behov och beteenden), plĂ„gas han dock av tvivel. Han Ă€r rĂ€dd för tanken pĂ„ att han kanske inte Ă€r bĂ€st, att han i sjĂ€lva verket Ă€r nĂ„got av en medelmĂ„tta. Risken att hans arbete, och dĂ€rigenom han sjĂ€lv, anses vara mediokert Ă€r för honom en nĂ€rmast olidlig tanke. DĂ€rför vĂ€ljer han att i alla lĂ€gen han kan optimera för sitt egna personliga utförande, kanske pĂ„ bekostnad av hur detta pĂ„verkar helheten. Han upplever sig ej ha rĂ„d med att ta sĂ„dan hĂ€nsyn, dĂ„ det skulle sakta ner honom och hindra honom frĂ„n att prestera sĂ„ bra som han vill.

Anna dÀremot sÀtter prestige i att just vÀrna om helheten, hon vÀrderar inte enskilda funktioner sÀrskilt högt. För henne Àr allting vÀldigt relativt och hon har ingen tid över för individer som har nÄgot att bevisa om detta gör deras kod svÄr att underhÄlla nÀstnÀsta kvartal nÀr nÄgon annan team-medlem ska in och göra en uppdatering. Flera gÄnger har Anna tÀnkt för sig sjÀlv att om hon valt en militÀr karriÀr hade det varit som kvartermÀstare - ansvar över trossen och logistiken.

Bakom detta finns ocksĂ„ nĂ„got av en Svart Svan, nĂ€mligen en otrygghet inför att inte veta vad som kommer att hĂ€nda. Anna Ă€r inte riskbenĂ€gen, och har gjort detta till nĂ„got av en styrka. För att bli trygg behöver hon ha tĂ€nkt efter före, arbetat proaktivt och optimerat hela systemet för robusthet snarare Ă€n högsta möjliga kapacitet. DĂ„, och bara dĂ„, kĂ€nner hon sig lugn.

 

 

SÄ vad vore dÄ ett bÀttre, ett mer effektivt, sÀtt för Anna att bemöta Erik?

Vi rekommenderar dig som lÀser detta att lyssna en extra gÄng pÄ denna delen av avsnittet för att till fullo fÄnga hur vi jobbar med tonlÀge och betoning nÀr du levererar din feedback. Ett enda litet uns av sarkasm förtar nÀmligen hela effekten. Du vill lÄta nyfiken, neutral och öppnande. Ja, det hjÀlper att öva framför spegeln.

I denna sekvens av feedback anvĂ€nder vi nĂ„gra av de förhandlingstekniker som finns i Avokadometoden. Anna öppnar med en beskrivning:

Det verkar som att valde att beakta vissa delar av den feedback du fick.

Anna sĂ€ger "...verkar som". AlltsĂ„ inte ett definitivt konstaterande. Hon bjuder in Erik till att berĂ€tta mer om hur han prioriterar, hur han tĂ€nker. Eftersom hon undviker att lĂ„ta sarkastisk sĂ„ lĂ„ter ovan inte som att hon sĂ€ger "Du gjorde en sak men struntade i resten!". Erik bjuds nu in till att dela med sig av sitt resonemang, vilket hjĂ€lper Anna förstĂ„ vad han vĂ€rderar.

NÀr det kommer till underhÄll av denna kod, hur har du tÀnkt dÄ?

Återigen, hĂ€r ser Anna till att inte lĂ„ta varken menande eller dömande. Det Ă€r en Ă€rlig och öppnande frĂ„ga, det vill sĂ€ga en frĂ„ga som inte med lĂ€tthet kan besvaras med ett "ja" eller ett "nej". Detta hjĂ€lper motparten att berĂ€tta mer om denna sak, och bjuder in till att argumentera för varför detta Ă€r mindre viktigt Ă€n nĂ„got annat. Anna fĂ„r nu mer och mer inblick i vilka kvalitĂ©er som Ă€r viktiga för Erik, vilka avvĂ€gningar eller "trade-offs" han Ă€r villig att göra och pĂ„ vilken grund. Hon börjar fatta vilka Erik jĂ€mför sig med (cutting edge tech-bros i Silicon Valley) och hon anar vad hans Svarta Svan bestĂ„r av (rĂ€dslan för att vara en medelmĂ„tta).

PÄ vilket sÀtt kan jag göra "den onödiga byrÄkratin" mindre kvÀvande för dig?

Genom att anvĂ€nda Eriks egna ord (som alltsĂ„ Anna verkligen inte hĂ„ller med om!) visar hon att hon gĂ„r honom till mötes, att hon fattar hur han ser pĂ„ situationen. Erik kĂ€nner sig nu sedd och pĂ„ djupet bekrĂ€ftad, dĂ„ nĂ„gon som inte alls delar hans vĂ€rldsuppfattning likvĂ€l och nog förbannat kan se pĂ„ lĂ€get frĂ„n hans perspektiv! Han blir lite paff, och lite glad. Och plötsligt pratar Erik och Anna om hur kodgranskning dem emellan kan bli sĂ„ effektiv som möjligt, hur de gör det mesta möjliga av sina olika kompetenser och vad som Ă€r rimliga prioriteringar. Den riktiga förhandlingen börjar nu, nĂ€r den Svarta Svanen fĂ„tt komma fram.

 

 

Högeffektiv feedback Ă€r en brygga till motpartens vĂ€rldsbild, byggd med plankor av aktiv empati. Om du vill fĂ„ inte bara ytlig acceptans (compliance) men ett faktiskt Ă„tagande (COMMITMENT!) frĂ„n motparten, dĂ„ mĂ„ste du möta denne i sitt perspektiv. Det Ă€r förmodligen en vilt frĂ€mmande plats frĂ„n din egen hemvist, och kan bara uppnĂ„s om du för stunden och med ditt högre syfte i Ă„tanka kan droppa ditt ego och hĂ€nsynsfullt turista i motpartens tolkning av situationen.

Detta innebĂ€r högst förmodligen att du kommer att behöva gĂ„ miste om vem som har rĂ€tt i lĂ€get. Anna tycker verkligen att standarder, regelverk och att optimera för underhĂ„ll av kod Ă€r jĂ€tteviktigt. Men det gör inte Erik. Om hon vill fĂ„ honom att sjĂ€lvmant Ă„ta sig att arbeta med större hĂ€nsyn till dessa kvalitĂ©er (alltsĂ„ vinna hans commitment, hans Ă„tagande) behöver hon lĂ„ta Erik kĂ€nna att han ocksĂ„ har rĂ€tt, att hans vĂ€rdering av situationen Ă€r giltigt och legitimt. NĂ€r han kĂ€nner sig sedd i detta gengĂ€ldar han till Anna med större gehör för hennes argument, och de kan föra en praktisk förhandling om prioriteringar och kvalitĂ©.

Det hÀr Àr inte komplicerat, men det Àr baske mig inte heller lÀtt dÄ det krÀver att du slÀpper din prestige till förmÄn för att uppnÄ ditt önskade resultat med motpartens aktiva hjÀlp. Du slipper tvinga folk, dÄ du istÀllet kan mobilisera dem frÄn deras egna behov och vÀrldsÄskÄdning.


Avslutningsvis vill vi passa pÄ att understryka att detta sÀtt att stödja beteendeförÀndring pÄ kallas förtroendebaserat inflytande.

Med hjÀlp av Avokadometoden slÀpper vi vÄr egna prestige, bygger förtroende hos motparten och stöttar nya beteenden utifrÄn en djup behovsförstÄelse. Framför allt vÀrnar vi om den lÄngsiktiga relationen mellan oss och motparten, vi tar ansvar för inte bara vÄrt egna resultat men ocksÄ motpartens behov.

Detta Ă€r varför vi som anvĂ€nder detta tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt inte Ă€r manipulatörer, dĂ„ vi ej missbrukar dessa tekniker för vĂ„r egen vinning och utan hĂ€nsyn till hur detta fĂ„r andra att mĂ„. Det hĂ€r Ă€r svĂ„rare, mer hĂ„llbart och sĂ€ttet pĂ„ vilket du bygger bĂ„de sunda och högt samverkande relationer som hĂ„ller i ur och skur.


Tack till dig som lÀser detta vÄrt nyhetsbrev och som lyssnar pÄ podden. Vi hörs nÀsta vecka!

/Sebastian & Mathias

 

PS. Om du lÀst sÄ hÀr lÄngt Àr du bedömt lite sugen pÄ att din chef sponsrar ett eget avsnitt för ditt team, eller kanske en lajvpodd. Hör av dig direkt till oss nedan sÄ pratar vi om hur vi fÄr detta att hÀnda:

 

https://www.linkedin.com/in/sebsjoberg/

https://instagram.com/dhiod_podden

Svar

Delta i konversationen
t("newsletters.loading")
Laddar...
DHIOD 030: Hur du bemöter arbetsskygga kollegor
Lyssna pÄ podden via Spotify,   Apple   eller i din Àlskings-podcastapp! I vÄrt tveklöst minst kollegiala avsnitt hittills svarar vi pÄ en lyssnarfrÄga: nÀmligen hur du fÄr en till synes arbetsskygg kollega att bidra mer till er gemensamma uppgift. Detta pikanta Àmne erbjuder en mestadels saklig djupdykning i vilka behov som döljer sig bakom ett arbetsskyggt beteende. Dina bÀgge poddvÀrdar ge...
DHIOD 029: Hur blir du en bÀttre köpare?
  HjÀlpa oss bygga nya Avokado-produkter, svara pÄ enkÀten:   https://forms.gle/GwQZfkdXUj7LGm7x6   I vÄrt absolut med inköpande avsnitt hittills bekÀnner Mathias att han, sitt medlemskap i sÀljarnas Àdla skrÄ till trots, Àr nÄgot av en inte-den-bÀste-köparen! Store tid, vem hade kunnat ana?!   Detta ger dina tvenne poddvÀrdar en ursÀkt att djupdyka i hobby-psykologi, inkrÀkta pÄ hjÀlp-till-sj...
DHIOD 028: VĂ€rldshistoriens SÄMSTA förhandling!
  HjÀlpa oss bygga nya Avokado-produkter, svara pÄ enkÀten:   https://forms.gle/GwQZfkdXUj7LGm7x6   I vÄrt hittills mest historiskt sammanfattande avsnitt begÄr Sebastian förenklings-brott genom att hyvla av Första VÀrldskrigets begynnelse pÄ under en kvart, och uthÀmta enligt hans egen uppfattning intressanta lÀrdomar som Àr relevanta Àven i vardagen ur det!   Mathias fÄr denna gÄng ducka und...

Det handlar inte om Dig-poddens nyhetsbrev

Följeslagaren i text till podcasten dÀr varje avsnitt sammanfattas pÄ ett kort och lÀttillgÀngligt sÀtt, som hjÀlper dig fÄnga kÀrnan i varje avsnitt och gör det lÀtt att dela med sig av till andra.
Footer Logo
© 2025 Kajabi
Powered by Kajabi

Join Our Free Trial

Get started today before this once in a lifetime opportunity expires.