DHIOD 022: Hur du ger feedback som folk tar till sig av [FALLSTUDIE]
Inte komplicerat, men icke heller lÀtt
I vÄrt hittills mest fallstuderande avsnitt gÄr vi igenom vad som Àr högeffektiv feedback, hur du förmedlar sÄdan och varför detta kan vara vÀldigt krÀvande för DIG.
Detta avsnitt zoomar in pÄ en fallstudie vi gjort till förmÄn för gÀnget pÄ IT-bolaget KnowIt, dÀr vi nyligen gjorde ett lajvpodd-framtrÀdande. DÀrför kretsar detta avsnitt om hur du ger och tar emot feedback nÀr du som utvecklare granskar den kod som en kollega skrivit. Kan bli kÀnslosamt det dÀr.
Sebastian roll blir denna gÄng att som nÄgot av en isbrytare föra lyssnaren genom ett fÀrgglatt scenario med hög igenkÀnningsfaktor för folk i IT-branschen, och utanför! Mathias drabbas av empati inför antagonisten i dramat och reflekterar vidsynt kring skillnaden mellan feedback och bekrÀftelse.
Ja ni hör - detta Àr ett drabbande avsnitt du inte vill missa, precis som ett stycke vÀlformulerad och med empati marinerad konstruktiv feedback!
SkÀmt Äsido, om du fÄr kass feedback frÄn kollegor eller din familj dÄ kommer detta avsnitt hjÀlpa dig hjÀlpa dem att bli bÀttre. Om du i din yrkesroll behöver stödja snarare Àn beordra medarbetare i att jobba annorlunda dÄ Àr detta avsnitt som klippt och skuret för dig!
Du hittar Det handlar inte om Dig-podden i din podcast app och via vÄr webb.
Förresten - vill du att din chef sponsrar ett eget avsnitt, bara för ert företag/avdelning/team? Kanske vill ni ha en lajvpodd med Det handlar inte om Dig? Hör av dig sÄ syr vi ihop nÄgot:
https://www.linkedin.com/in/sebsjoberg/
https://instagram.com/dhiod_podden
Vad Àr högeffektiv feedback?
Feedback Ă€r inte bekrĂ€ftelse. Feedback Ă€r relevant information om hur nĂ„got förhĂ„ller sig till förvĂ€ntan och specifikation, och vad som bör göras för att höja rĂ€tt kvalitĂ©. Om de olika parterna har skiljda uppfattningar om vad som förvĂ€ntas, hur specifikationerna skall tolkas och vilken kvalitĂ© som Ă€r bĂ€st sĂ„ kommer det att bli friktion. Ăr det vanligt?
Högeffektiv feedback innebÀr att du bygger en bro över den avgrund som utgörs av din och din motparts skiljda uppfattningar över till motpartens vÀrldsbild och förankrar dina förbÀttringsförslag i vad denne tycker, kÀnner och ser. Detta krÀver en grov dos empati och tÄlamod av dig som ger feedback, dÄ det innebÀr att du stiger ner frÄn din barrikad om vad som Àr rÀtt och fel och bygger bo i motpartens tolkning av situationen. Vilket kan kÀnns som nÄgot av en förlust.
Dock uppstÄr dÄ möjligheten att plantera ett frö, din feedback, som kan vÀxa i motpartens egna mylla och dÀr leda till faktisk beteendeförÀndring och ett genuint nytt Ätagande frÄn motparten i din önskade riktning.
I detta tÀmligen fiktiva scenario har vi tvÄ aktörer - Erik och Anna.
Erik kör sitt eget race, vill jobba snabbt och vill alltid vidare. Regler, standarder och enligt honom mundana saker sÄ som framtida underhÄll av kod tycker han utgör "onödig byrÄkrati". Anna Àr ocksÄ utvecklare men en mer senior sÄdan och besitter stor kunskap om hela systemet som Erik och andra kollegor jobbar i. Hon Àr erfaren, Àr bra pÄ att se risker och gillar att jobba förebyggande. Samtidigt vill hon undvika konflikter och tar det dÀrför försiktigt nÀr det kommer till att framföra feedback.
Precis sÄ hÀr Àr det. För inte första gÄngen skiljs Erik och Anna Ät, bÄda kÀnner sig trampade pÄ och ingen förstÄelse för den andre har uppstÄtt. Ingendera av parterna lyssnar faktiskt pÄ varandra - de argumenterar frÄn varsitt hÄll om hur de ser pÄ och vÀrderar situationen, utan att beakta den andres perspektiv. KÀnns detta igen?
Om vi ska göra en lite snabb analys enligt Avokadometoden av vad som hÀnder hÀr sÄ klarnar ovan bild: Detta Àr vad vi kan se pÄ ytan, det pÄtagliga och mÀtbara. Eriks beteende utgÄr frÄn hans individuella prestation, medan Annas agerande strömmar frÄn hennes vÀrnande om helheten och en vilja att undvika problem lÀngre fram. Men var kommer detta ifrÄn?
Bakom beteendet (det hÄrda skalet pÄ en avokado dÄ alltsÄ... #avokadometoden) finns den mjuka frukten - sjÀlva behoven som ger upphov till vad vi gör, sÀger och hur vi tolkar situationer!
I denna behovskartlÀggning kan vi nu konstatera att Erik inte ignorerar Annas feedback pÄ grund av förakt eller nÄgot annat som har med Anna att göra. Han bortser frÄn hennes rekommendationer dÀrför att Erik vill vara bÀst, pÄ egen hand. Det Àr vad han sÀtter status i. Han identifierar sig med och vill tillhöra en elit av kodare som arbetar pÄ cutting edge tech-bolag, och han anammar deras filosofier och tillvÀgagÄngssÀtt Àven om hans arbete Àr av annan typ.
Innerst inne, och kanske Àr detta Eriks Svarta Svan (den hÄrda kÀrnan i den gyllene avokado-metaforen, den dolda drivkraft som ger upphov till bÄde behov och beteenden), plÄgas han dock av tvivel. Han Àr rÀdd för tanken pÄ att han kanske inte Àr bÀst, att han i sjÀlva verket Àr nÄgot av en medelmÄtta. Risken att hans arbete, och dÀrigenom han sjÀlv, anses vara mediokert Àr för honom en nÀrmast olidlig tanke. DÀrför vÀljer han att i alla lÀgen han kan optimera för sitt egna personliga utförande, kanske pÄ bekostnad av hur detta pÄverkar helheten. Han upplever sig ej ha rÄd med att ta sÄdan hÀnsyn, dÄ det skulle sakta ner honom och hindra honom frÄn att prestera sÄ bra som han vill.
Anna dÀremot sÀtter prestige i att just vÀrna om helheten, hon vÀrderar inte enskilda funktioner sÀrskilt högt. För henne Àr allting vÀldigt relativt och hon har ingen tid över för individer som har nÄgot att bevisa om detta gör deras kod svÄr att underhÄlla nÀstnÀsta kvartal nÀr nÄgon annan team-medlem ska in och göra en uppdatering. Flera gÄnger har Anna tÀnkt för sig sjÀlv att om hon valt en militÀr karriÀr hade det varit som kvartermÀstare - ansvar över trossen och logistiken.
Bakom detta finns ocksÄ nÄgot av en Svart Svan, nÀmligen en otrygghet inför att inte veta vad som kommer att hÀnda. Anna Àr inte riskbenÀgen, och har gjort detta till nÄgot av en styrka. För att bli trygg behöver hon ha tÀnkt efter före, arbetat proaktivt och optimerat hela systemet för robusthet snarare Àn högsta möjliga kapacitet. DÄ, och bara dÄ, kÀnner hon sig lugn.
SÄ vad vore dÄ ett bÀttre, ett mer effektivt, sÀtt för Anna att bemöta Erik?
Vi rekommenderar dig som lÀser detta att lyssna en extra gÄng pÄ denna delen av avsnittet för att till fullo fÄnga hur vi jobbar med tonlÀge och betoning nÀr du levererar din feedback. Ett enda litet uns av sarkasm förtar nÀmligen hela effekten. Du vill lÄta nyfiken, neutral och öppnande. Ja, det hjÀlper att öva framför spegeln.
I denna sekvens av feedback anvÀnder vi nÄgra av de förhandlingstekniker som finns i Avokadometoden. Anna öppnar med en beskrivning:
Det verkar som att valde att beakta vissa delar av den feedback du fick.
Anna sÀger "...verkar som". AlltsÄ inte ett definitivt konstaterande. Hon bjuder in Erik till att berÀtta mer om hur han prioriterar, hur han tÀnker. Eftersom hon undviker att lÄta sarkastisk sÄ lÄter ovan inte som att hon sÀger "Du gjorde en sak men struntade i resten!". Erik bjuds nu in till att dela med sig av sitt resonemang, vilket hjÀlper Anna förstÄ vad han vÀrderar.
NÀr det kommer till underhÄll av denna kod, hur har du tÀnkt dÄ?
à terigen, hÀr ser Anna till att inte lÄta varken menande eller dömande. Det Àr en Àrlig och öppnande frÄga, det vill sÀga en frÄga som inte med lÀtthet kan besvaras med ett "ja" eller ett "nej". Detta hjÀlper motparten att berÀtta mer om denna sak, och bjuder in till att argumentera för varför detta Àr mindre viktigt Àn nÄgot annat. Anna fÄr nu mer och mer inblick i vilka kvalitéer som Àr viktiga för Erik, vilka avvÀgningar eller "trade-offs" han Àr villig att göra och pÄ vilken grund. Hon börjar fatta vilka Erik jÀmför sig med (cutting edge tech-bros i Silicon Valley) och hon anar vad hans Svarta Svan bestÄr av (rÀdslan för att vara en medelmÄtta).
PÄ vilket sÀtt kan jag göra "den onödiga byrÄkratin" mindre kvÀvande för dig?
Genom att anvÀnda Eriks egna ord (som alltsÄ Anna verkligen inte hÄller med om!) visar hon att hon gÄr honom till mötes, att hon fattar hur han ser pÄ situationen. Erik kÀnner sig nu sedd och pÄ djupet bekrÀftad, dÄ nÄgon som inte alls delar hans vÀrldsuppfattning likvÀl och nog förbannat kan se pÄ lÀget frÄn hans perspektiv! Han blir lite paff, och lite glad. Och plötsligt pratar Erik och Anna om hur kodgranskning dem emellan kan bli sÄ effektiv som möjligt, hur de gör det mesta möjliga av sina olika kompetenser och vad som Àr rimliga prioriteringar. Den riktiga förhandlingen börjar nu, nÀr den Svarta Svanen fÄtt komma fram.
Högeffektiv feedback Àr en brygga till motpartens vÀrldsbild, byggd med plankor av aktiv empati. Om du vill fÄ inte bara ytlig acceptans (compliance) men ett faktiskt Ätagande (COMMITMENT!) frÄn motparten, dÄ mÄste du möta denne i sitt perspektiv. Det Àr förmodligen en vilt frÀmmande plats frÄn din egen hemvist, och kan bara uppnÄs om du för stunden och med ditt högre syfte i Ätanka kan droppa ditt ego och hÀnsynsfullt turista i motpartens tolkning av situationen.
Detta innebÀr högst förmodligen att du kommer att behöva gÄ miste om vem som har rÀtt i lÀget. Anna tycker verkligen att standarder, regelverk och att optimera för underhÄll av kod Àr jÀtteviktigt. Men det gör inte Erik. Om hon vill fÄ honom att sjÀlvmant Äta sig att arbeta med större hÀnsyn till dessa kvalitéer (alltsÄ vinna hans commitment, hans Ätagande) behöver hon lÄta Erik kÀnna att han ocksÄ har rÀtt, att hans vÀrdering av situationen Àr giltigt och legitimt. NÀr han kÀnner sig sedd i detta gengÀldar han till Anna med större gehör för hennes argument, och de kan föra en praktisk förhandling om prioriteringar och kvalité.
Det hÀr Àr inte komplicerat, men det Àr baske mig inte heller lÀtt dÄ det krÀver att du slÀpper din prestige till förmÄn för att uppnÄ ditt önskade resultat med motpartens aktiva hjÀlp. Du slipper tvinga folk, dÄ du istÀllet kan mobilisera dem frÄn deras egna behov och vÀrldsÄskÄdning.
Avslutningsvis vill vi passa pÄ att understryka att detta sÀtt att stödja beteendeförÀndring pÄ kallas förtroendebaserat inflytande.
Med hjÀlp av Avokadometoden slÀpper vi vÄr egna prestige, bygger förtroende hos motparten och stöttar nya beteenden utifrÄn en djup behovsförstÄelse. Framför allt vÀrnar vi om den lÄngsiktiga relationen mellan oss och motparten, vi tar ansvar för inte bara vÄrt egna resultat men ocksÄ motpartens behov.
Detta Àr varför vi som anvÀnder detta tillvÀgagÄngssÀtt inte Àr manipulatörer, dÄ vi ej missbrukar dessa tekniker för vÄr egen vinning och utan hÀnsyn till hur detta fÄr andra att mÄ. Det hÀr Àr svÄrare, mer hÄllbart och sÀttet pÄ vilket du bygger bÄde sunda och högt samverkande relationer som hÄller i ur och skur.
Tack till dig som lÀser detta vÄrt nyhetsbrev och som lyssnar pÄ podden. Vi hörs nÀsta vecka!
/Sebastian & Mathias
PS. Om du lÀst sÄ hÀr lÄngt Àr du bedömt lite sugen pÄ att din chef sponsrar ett eget avsnitt för ditt team, eller kanske en lajvpodd. Hör av dig direkt till oss nedan sÄ pratar vi om hur vi fÄr detta att hÀnda: