DHIOD 023: Lansering av DHIOD Community + fallstudie om ledarskap
Lyssna i din podcast-app eller läs mer på vår webb
DHIOD Community:
I vårt mest publikfriande avsnitt hittills slår vi upp portarna till DHIOD Community, det backstage-område/förhandlings-dojo/beteendelabb vi knåpat på i månader!
Sebastian åtar sig att denna gång uppdraget beskriva vad DHIOD Community är, hur det fungerar och vem det är till för:
- Ett digitalt forum för synnerligen förhandlingsintresserade lyssnare
- Här blir det mer content som bygger vidare på vad som sägs i podden - fallstudier, djupdykningar, eftersnack & bonusmaterial
- Inte bara ljud men också video!
- Nya förhandlingsutmaningar varje månad där vi övar tillsammans på att tillämpa de förhandlingstekniker det pratas om i podden (och ja, du får digitala brickor att skryta med när du vinner)
- Ett levande förhandlingslabb där inte bara Sebastian & Mathias hjälper dig bli en bättre förhandlare, men där likasinnade andra också stödjer ditt lärande
DHIOD Community är till dig för dig som vill ta nästa steg som förhandlare och bli den bästa lyssnaren du kan vara. Det är en prenumerationstjänst som du förnyar var tredje månad, om du inte väljer att ta ett helt år direkt och då med avsevärd rabatt:
Se hur Sebastian berättar mer om detta medan han går i skogen och riskerar att trilla
Mathias roll blir att inte glömma bort den lyssnarfråga, den fallstudie, som avsnittet kretsar kring från den anonyma källan “J”. Detta handlar om ledarskap - hur är du en effektiv och empatisk ledare som inte kör över folk, men heller inte blir överkörd?
Dina båda poddvärdar konstaterar att detta är en något större fråga än vad som låter sig lätt besvaras i ett enskild avsnitt, varpå de unnar sig att göra mer reklam för DHIOD Community där detta ämne utgör en av fyra intresse-cirklar som vi kommer att fördjupa oss i.
Sebastian lägger dock ut texten (på vad han vill tro är ett hjälpsamt sätt) kring hur aktiv empati icke en mespropp gör, tvärtom är det ett maktmedel som i synnerhet gynnar den som ser sig själv som konflikträdd. Om du i din roll som ledare inte får tillbaka den respekt du ger och kanske rentav blir utnyttjad av personer som ser avsaknad av auktoritet som en svaghet - då är aktivt lyssnande och empati effektiva verktyg för att få denna motpart att snubbla på sina egna ränkspel. Utan att du behöver höja rösten.
Låt oss öva på detta och mer därtill i DHIOD Community. I skrivande stund har vi färre än 30 platser kvar i Alpha Crew, hoppas att Du vill vara en av de första att joina denna nya gemenskap:
/Sebastian & Mathias
Svar