Sebastian Sjöberg (00:00)
är det som sista bossen i att kartlägga. Det det vi gör. Vi lär oss kartlägga mänskliga beteenden och bakomliggande behov.
rädslor prestige, identitet, tillhörigheter och om vi verkligen lyckas, vet vi den, då vet vi emot att den kommer att bedöma, värdera, prioritera och agera.
Hej och välkommen till avsnitt 36 av Det handlar inte om dig-podden med mig Sebastian, din förhandlingscoach och Mathias Vinestrand, mannen där Idag ska vi prata om världsbilder, vad de är, varför vi behöver dem och varför detta är typ den mest värdefulla information att lära sig om människor runt omkring dig. Men innan vi kommer in på det Mathias, hur är läget idag?
Mathias Vinestrand (00:47)
Tack Sebastian, men det är bra tycker jag innan vi började spela in här så sa jag det att det lite mysfaktor på mig jag har gått ifrån min scrub, det var alldeles för varmt så jag ber om ursäkt om det ekar lite jag sitter i mitt stora rum det är lite avslappnad, är lite tv4 morgon soffa det ska vara lite gulligt och lite sådär så tänkte annars är det bra, hur är det själv?
Sebastian Sjöberg (01:11)
Det mycket bra. Jag har valt en mer kontrasterande ljussättning för att försöka göra inte vara TV4 Nyhetsmorgon så att det blir en spännande dynamik här i podden. Det är väldigt bra. tacka inneligt de som var med på masterklassen tidigare idag. Det här spelar sig in tisdag den 9 september.
Mathias Vinestrand (01:16)
Mm.
Sebastian Sjöberg (01:33)
David, Malin och Jane som joinade mig för masterclass i det handlar inte om dig community. Lite mindre och inre kretsen som är synnerligen intresserade det vi pratar om samlas för att öva de här teknikerna och lära sig mer förtroendebaserad Så stort shout out till er tre. Hoppas vi ses igen nästa vecka och att vi kanske är någon till då, vem vet?
finns under avsnittet i textbeskrivningen. Och inte minst också shoutout till Marcus. Om du tittar på detta på YouTube eller Spotify ser du nu en liten blurb den fina feedback du gav till oss angående. Framförallt avsnittet med Tony Hallén när vi pratade om UGL för din feedback Marcus.
Mathias Vinestrand (02:20)
Det avsnittet har vi fått väldigt mycket beröm för. Även jag som inte har varit ens med på det avsnittet. som sagt på dagarna gör jag mitt 9-5-arbete. Så jag sitter här nu och tänker Gud, masterclassen idag är lite FOMO att jag inte var med på. För Jane och David har jag ju Och jag vet att det kan bli riktigt bra diskussioner och övningar.
Sebastian Sjöberg (02:24)
Ja.
Mathias Vinestrand (02:45)
Och surr som jag säger med det här. har tur att jag kan kolla på det i
Sebastian Sjöberg (02:53)
Ja,
det är verkligen tack till alla som nyligen har joinat podden börjat lyssna, följer oss på sociala Dagens masterclass var lite till för nytillkomna just där vi ju gick igenom avokadometoden som ju är som vi använder för att bli bättre på förhandling, bli bättre på att förstå beteenden, bakomliggande behov och stödja beteendeförändring.
Mathias Vinestrand (03:13)
Mm.
Sebastian Sjöberg (03:19)
Så det avsnittet gjorde vi idag för att ge människor en introduktion. Nästa masterclass blir en uppföljning på det där vi täcker liksom hela den grundverktygslåda som vi har jobbat Och ja, om detta låter intressant så finns inspelningen där. Och det är ju någonting som är väldigt relevant för dagens avsnitt när vi ska prata om världsbilder. För det är någonting
Mathias Vinestrand (03:44)
Mm.
Sebastian Sjöberg (03:46)
väldigt relevant när det handlar om att förstå människors beteenden. Det är det som den podden handlar om som du nämnde innan vår intervju med Tony Hallén, UGL-coach. Det är mest lyssnade på avsnittet just Det antyder starkt att sitt egna beteende i relation till andras och förstå andras beteenden, människor ute efter sådana Vi ska göra en liten deep dive i den kanske mest
Komplexa, främmande, mest djupa aspekten av vad som ger upphov till beteenden på Det det som är själva kärnan i den här avokadometoden då, om du kan förstå en motparts världsbild. Så vi ska egentligen bara ägna hela avsnittet åt det begreppet. Vad det är, varifrån det kommer och hur du kan ta reda på det och sedan använda ditt bemötande då.
vad är världsbild för dig, Mathias? För det var ju lite du som faktiskt tog initiativ till just detta ämne.
Mathias Vinestrand (04:45)
Ja, världsbild för mig, tycker det är... Nu ska jag låta lite klyschigt, men det känns som att i dagens samhälle och i den värld vi lever i idag så är det väldigt viktigt att förstå andra människors världsbilder. man... Jag säger att världsbild för mig är liksom... Man kan tycka, men hur kan inte den här människan eller de här eller vad det nu än är liksom se det på det här sättet? Och någonstans har du och jag diskuterat det här, för ibland så faktiskt träffas vi utanför mikrofonerna och datorerna och liksom...
kan ta en lunch och prata och då liksom kom vi in på det här med världsbild att det är så lätt att tycka och tänka att någon som kanske kommer från samma bakgrund eller någon som är samma ålder, kön fritidsintressad, vad som helst ska ungefär dela samma världsbild och när man märker att den spricker så tror jag att det inte spricker men när världsbilden kanske ser lite annorlunda ut så blir man väldigt förvånad, i alla fall jag blir väldigt förvånad
Och som sagt, nu är det verkligen så som allting ser ut med krig och elände att världsbilderna ser väldigt annorlunda ut vartifrån du bor i världen. Så då har vi pratat lite om det och sen också det intressanta som du säger, att det är verkligen core-grejen i det vi håller på med att man ska försöka förstå en anda. Och kan man vidga sin världsbild eller kanske förstå en annans världsbild? Man behöver inte, tycker jag...
tycka likadant men respektera den och alla fall försöka att förstå den för då tror jag att man kan samverka betydligt mycket bättre. Ska inte bli politikerpoddan idag bara, men ja.
Sebastian Sjöberg (06:17)
Vi ska försöka undvika det. Det enklaste sättet att beskriva olikheter. Men det beskriver inte vad världsbilder består av. Vi vill bara dela med oss varifrån vi hämtar information om detta. Vi fann en avhandling. Så spännande som såna blir. Av Artur Nilsson. Den är över tio år gammal men oerhört relevant. Världsbildernas psykologi. The psychology of world views.
Mathias Vinestrand (06:22)
Mm.
Mm?
Sebastian Sjöberg (06:45)
Här är 140 mustiga sidor, men det är superintressant om detta är nånting du tycker är relevant. Vi har läst den åt dig. Det här är begreppet världsbild. När jag coachar mina klienter är det som sista bossen i att kartlägga. Det det vi gör. Vi lär oss kartlägga mänskliga beteenden och bakomliggande behov.
rädslor prestige, identitet, tillhörigheter och om vi verkligen lyckas, vet vi den, då vet vi emot att den kommer att bedöma, värdera, prioritera och agera. Då kan vi använda det stödja samverkan, stödja beteendeförändring. Som i bakgrund i Artur Nilsson's forskning då, citerar jag direkt här. En världsbild kan beskrivas som en persons totala syn på världen.
omfattande, grundläggande antaganden, assumptions, koncept och vanor som fungerar som underlag för både avsiktliga och omedvetna tankar, känslor och handlingar. Det som liksom ligger där allra underst och som du tar för givet, och kanske rent att ta för givet att andra tar för givet, som helt enkelt beskriver hur du ser på världen, på livet, på döden.
Mathias Vinestrand (07:58)
Mm.
Sebastian Sjöberg (08:05)
på typ allt möjligt. Det är en världsbild. Men det finns olika sorters världsbilder. Det finns den omedvetna, din personliga världsbild. Den som du skapat dig själv, ser på dina erfarenheter. Och sen har du din intellektuella eller valda världsbild. Och ofta ligger de två i konflikt. Det gör det i synnerhet hos mig.
kan återvända till det mot slutet. Det handlar om de grundläggande flesta av dem har vi förmodligen bara lärt in någonstans. Det är inte något vi går runt och tänker på. Men vissa av dem är mer organiserade tankar. Förmodligen något som uppkommit vid senare ålder när du blivit vuxen. Att bli vuxen är en mer medveten världsbild.
Mathias Vinestrand (08:32)
Mm.
Sebastian Sjöberg (08:57)
varför vi pratar så mycket om detta i den här podden och varför vi ägnar ett helt avsnitt åt den är att en världsbild är ditt mest centrala verktyg för att besluta hur du bedömer en given situation. Det är själva fundamentet för din alla våra tankar och känslor och hur vi väljer att
Det här är grejen, för vi pratar ofta här i podden om konstiga beteenden och varför någon agerar si eller så, varför någon agerar väldigt starkt eller kanske är helt apatisk inför något du tycker borde berättiga till stark handling. Dina världsbilder är oerhört emotionellt laddade och kommer att försvaras med passion när de utmanas, direkt eller
du tycker att din motpart uppvisar ett konstigt beteende inför någonting som du inte alls värderar på det viset, så är det förmodligen deras worldview som utmanas någonstans. Hur låter detta, Mathias?
Mathias Vinestrand (09:56)
Men.
Jo, men det är ju alltså det är ju vad en världsbild är och liksom det låter. Det är ju helt sant och jag tycker att det låter eller jag tycker att det låter helt rätt. är helt rätt. Hur? Alltså nu måste vi killgissa lite, men hur lätt skulle du tro att det liksom ändra en världsbild? Är det liksom har man fått den i bröstmjölken så att en viss del av din?
din världsbild kommer du aldrig kunna ändra hur mycket du än liksom läser fakta eller tittar på TV För jag tror också att världsbilden nu för tiden har ändrats radikalt av sociala medier eftersom du får ju ta information om någonting som kanske. Ja, nu låter jag som en gubbstrutt här, men som man inte fick göra förut eftersom då hade du ju din värld som du läste, liksom i dagstidning om allting nu. Men nu blir ju världen så mycket mindre med.
Alltså när det är så mycket enklare att få information. Men tror du att finns liksom den här världsbilden som fått från Barnsben och den kommer jag inte tumma på? Du sa det här med att du får en världsbild när du är vuxen.
Sebastian Sjöberg (11:01)
Ja, den här avhandlingen, Artur Nilsson forskning, upplever jag har inte ett otvetydigt svar på den frågan. säger typ, mer forskning Så det jag nu säger i min högst personliga och den är verkligen personlig, har reflekterat mycket över detta. Jag tror inte du kan göra dig kvitt den världsbild som är omedveten eller den du fått med modersmjölken. Jag tror du kan...
Mathias Vinestrand (11:11)
Mm.
Sebastian Sjöberg (11:29)
medveten om att den finns där och möjligen stävja att döma sålunda i alla lägen. Men gör man det, jag har nämligen märkt att jag själv gör det här då, så kommer det med en kostnad. Man går liksom emot sin instinkt, sin känsla för vad som är rätt och fel. Men du kanske kommer till fram till att min instinkt är lite dum i huvudet och inte bra för mig. Jag kanske behöver omvärdera hur jag ser på sådana här saker.
Men att det mycket verkan innebär att man i konflikt med sig själv. Men å andra sidan om man agerar på den här omedvetna världsbilden så kommer du också in konflikt med din mer intellektuella medvetenhet. Och just sådana saker, det är ju där en motpart du själv förstås, just komma i förhandling eller konflikt med sig själv. Och kan vi hjälpa dem ur den?
så kommer de att vara oerhört lättade. Just sådana inneboende bryderier, är någonting som är värt jättemycket om man då jobbar med förtroendebyggande tekniker att varför behöver man en världsbild? Det är egentligen ett skydd. är ett känslomässigt och i viss mån intellektuellt skydd mot alla de fasor vi kan möta i tillvaron. Fasor som
är lika gamla som mänskligheten, som inte är nya bara för vi har sociala medier men som förstås kan distribueras på nya sätt. Allt lidande, all osäkerhet begreppet nihilism används väldigt ofta i den här avhandlingen. du inte bryr dig om någonting då. När du inte sätter något värde på något. det är ju en fasa i sig då.
Därför behöver vi världsbilder för att skydda oss mot allt ont som kan hända oss.
Mathias Vinestrand (13:16)
Mellan vi.
Men skulle du säga då, om vi går tillbaka lite till våra andra avsnitt, så finns ju ett avsnitt där vi hade liksom bakåtsträvare och då var ju ett Ja, det var faktiskt jag som lyfte upp att man hade liksom kanske en... i det här fallet en liten halvgrinig gubbe som var bakåtsträvande för en ny världsbild. Där hade ju han och jag, delade ju inte samma världsbild. Min världsbild var ju att ett jobb... Ja, nu...
Får ni gärna lyssna på det avsnittet. Men att ett jobb till exempel var ju att man kan jobba snyggt. Det är fan riktigt bra att du kommer ihåg sånt där. Men i alla fall att jag kunde jobba vart som helst, det spelade ingen roll. Han tyckte jobb gör man på jobbet hit och dit, tjofadderittan Men det jag menar är att där skiljer ju våra världsbilder oss om en sak. Kan man ju säga. Och då är det ju så så skulle man kunna säga då att.
Sebastian Sjöberg (13:53)
av snitt åtta.
Mathias Vinestrand (14:15)
världsbild kan också spegla hur om du tycker att en världsbild börjar krackelera och den är inte som förut. Går det i samma? Jag försöker fråga dig om du tror att en bakåtsträvare har kanske sett att hans världsbild har en konflikt med den är inte som den var förut.
Sebastian Sjöberg (14:32)
Ja, låt oss säga att det är så. En världsbild, jag sa att det skyddar oss mot tillvarons fasor. En sådan fas är att du blir äldre och du inte är lika relevant, du inte är lika med på vad som händer. All those young kids with the loud music. Till syvende och sist alltså dödsångest. Att du är på andra sidan av någon slags vägskäl. En världsbild hjälper dig att navigera
Mathias Vinestrand (14:35)
Mm.
Sebastian Sjöberg (14:58)
ta det igenom den här ångesten eller känslan av att förlora relevans. Genom att helt enkelt komma fram till att inte alls förlorat så mycket för det var ju bättre förr. är de som de här ungdomarna som sitter i soffor och tror de jobbar. De vet inte vad riktigt arbete är. De har inte upplevt The Glory Days. Det har jag. Jag måste säga detta mycket och ofta så att det känns För det är ett sätt då
enkelt dela med det faktum att en dag ska vi alla dö. dess så kommer vi att förlora väldigt många av de tillhörigheter som har gett oss jättemycket värde under livet. Såsom arbete och arbetets roll och allt vad det må Och då är det väldigt lätt i synnerhet om du kanske då kommer från en plats där det sades så. Du kanske fick det med modersmjölken att det var bättre för...
Det finns kanske en nostalgisk ådra, finns det som Då är det väl lätt att blicka bakåt. En aspekt av världsbilder är hur vi tittar på tid. Tittar vi bakåt, tittar vi framåt eller är vi väldigt mycket i nuet. Det är en sådan aspekt du gärna vill intervjua din motpart om. Eller försöka ta reda på. Varifrån finner denna vägledning? Blicka den to the good old days.
Eller är det någon som vill sträva framåt mot att skapa någonting Eller är det att pragmatisk här i nu:et och försöka hela tiden optimera? Det är en sådan aspekt vi använder för att förstå motpartens världsbild.
Mathias Vinestrand (16:28)
Men nu inte för bli för personlig, men du har ju sagt förut, eller vi vet, vi som har lyssnat att du var utsatt för mobbning när du var ung. Och det vi har pratat om är att du hade ingen tilltro på vuxenvärlden för att du blev utsatt för mobbning i högstadiet Och då var din världsbild kanske en helt annan mot vad den finns, eller mot vad den är idag. Då kanske var det nej men det finns ingen rättvisa.
Det finns ingenting. Nu när du själv har barn och du har blivit vuxen så kanske du märker att mobbning har någonting helt annat att göra. Du har bara ändrat världsbilden av kanske då just vuxen vuxna eller liksom mobbning bara om man tar det som en liten världsbild liksom.
Sebastian Sjöberg (17:14)
Ja, utan att det blir alltför mycket self help podden som du nämnde då, som ju har återvänt många gånger till för att illustrera saker. En världsbild hjälper dig att formera ditt jag. Vem är jag? Hur uppfattar jag mig består min identitet av? Vad innebär självbestämmande för mig?
Mathias Vinestrand (17:19)
Mm.
Sebastian Sjöberg (17:36)
cementeras under uppväxten och under tonåren. De upplevelser du har där bär du med dig. Jag bär på ett trauma av mobbning. största traumat var hur jag upplevde då, och det här formerade min världsbild,
är vuxenvärlden, de i skolan i synnerhet, sa det då att man får inte vara dum, man får inte retas, man får inte slåss. Och sen när folk gjorde det så hände ingenting. Det var inte kopplat till någon konsekvens. Ingen riktig konsekvens. Så de ljög alltså. Och det var inte förrän jag själv tillbaka och blev en förövare. Och en värre sådant för att få vara i fred.
Jag blev lämnad i fred då Så jag upplevde ju då, och jag var ju också fjorton, så det var ju liksom starka känslor här, att jag blivit sviken av vuxenvärlden. De hade sålt mig en lögn. Jag var ju duktig och dygdig och gjorde som man skulle. Jag följde reglerna och för det blev jag inte skyddad då. Så det gav mig mycket riktigt en världsbild som jag bär med mig än idag och som jag inte upplever vara dålig eller bra. bara är. Nämligen att det finns ingen rättvisa.
Det finns bara maktförhållanden. Den här podden är till för att hjälpa dig som lyssnare att bättre på att ta makt och sedan inte bli ett monster bara för att du får den. Så det är ju, för att en lång historia kort, absolut ett exempel på hur jag hade en naiv, barnslig världsbild som jag ville skulle vara sann nämligen att om man följde reglerna så blev du beskyddad av systemet. Och sen upptäckte jag
systemet skyddar bara sig självt och kommer inte göra sig omak för någon. Och då blev jag ju fri från det. Men det har ju också lett till en kronisk misstro till i synnerhet personer som påstår att regel återlydnad är väldigt viktigt. Vad är det du tror som inte jag tror på, tänker jag då.
Mathias Vinestrand (19:38)
Men det här är ju väldigt intressant, för nu har vi ju liksom nu har ju du tagit med dig. Vi pratar ju i början om liksom hur om när världspelen gör så här har man ju verkligen svart på vitt att din världsbilden som du bär med dig idag är ju från. Liksom mobbningen trauma och sånt. Och jag som inte har blivit utsatt för en sådan hemsk grej har ju inte den världsbilden med mig, för jag ju inte varit med om det.
Så våra världsbilder går ju väldigt... Jag kan ju tänka mig, nu har jag inte barn här. Vi har haft barn i samma ålder och det hade hänt nånting. Då hade ju du haft en världsbild att så här får man inte göra betydligt starkare kanske än mig. Och det här tycker jag genomsyrar ju också mycket. Jag tycker så intressant... Jag har lovat mig själv att inte ta in politik, men nu kommer det ändå. Men liksom att man kan ifrågasätta så mycket. Hur kan man rösta på det här? Hur kan han vinna och allting?
För våran världsbild här i Sverige är ju helt annorlunda mot våran, till exempel i USA. Vi brukar gå lite dit. Men liksom att... Då har man inte ens, om man säger det så, så har man inte tänkt att det finns ju de som har en helt annan världsbild och har blivit insålda inom situationsstecken på att det här är någonting som funkar och att är så här en president ska bete sig.
Sebastian Sjöberg (20:59)
Och ja, det är bland det svåraste som finns att verkligen försöka sätta sig in i hur någon annan ser på världen. För det är lite scary and a bit weird och inte alls bekvämt. Och en annan sådan aspekt, här försöker vi bryta ner i en världsbild, ja det är hur man förhåller sig till olika saker bland annat vad som är god kunskap, vad som är goda källor till kunskap.
Mathias Vinestrand (21:02)
Mm.
Ja.
Sebastian Sjöberg (21:27)
Lite apropå vad du just nämnde då. Förlitar vi oss på det rationella, på empirisk kunskap. Det gör ju vi i den här podden. Vi flaggar ju med att vi hämtar detta källan från en avhandling från Lunds universitet. Det tycker vi är coolt. Vi värderar den sortens kunskap. Fint ska det vara. Men det bara en sån källan till kunskap. Det finns ju också konspirationsteorier Där den liksom...
Mathias Vinestrand (21:44)
Fint ska det vara.
Sebastian Sjöberg (21:53)
mest kända konspirationsteorin som finns, mest ökända är ju nazismen. Det var en konspirationsteori som vann och fick ett land och en armé. Eller om man tycker att kunskap är intuitivt, det jag känner mig fram till. Eller om kunskap flödar från en auktoritet. Att den som bestämmer mest i det den säger är rätt. Det ger en oerhörd trygghet om jag faller mig till det.
Det är ett sätt att söka, att navigera varifrån du får information och vilken information som är värd mer än något annat. Mycket av det handlar egentligen om hur okej vi som individer är med att inte veta vad som ska hända kontra vårt behov av att det måste finnas en plan där ute. För något som både liksom... ...extrema...
extremister på både höger- och vänsterskalan delar med djupt religiösa människor är att de påstår det finns en dold plan där ute. Och om man följer den här heliga boken eller det här mantrat, då vet vi vem som egentligen bestämmer. För de personerna har ett jättestort behov av att det ska finnas någon som bestämmer. Vare sig det är fienden eller Gud eller vem den må vara. Och inte alla har det behovet. Vi säger okej, men säger jag vet inte vad som händer när vi dör.
Jag vet inte om det finns någon som i skymundan bestämmer över världen, om det är frimurarna och Illuminati eller något annat, lizard people. Men för vissa är det så viktigt att det måste finnas något som döljer sig bakom, som förklarar kaoset. hur du förhåller dig till okunskap och vad som är goda källor information, det är jättetydligt indikator på din världsbild. Så det kan man välja att prata om utforska.
när du försöker kartlägga det här hos din motpart
Mathias Vinestrand (23:45)
Ja, det är precis det också. Vi ska ju gå in på det. Hur man kan... Vilka frågeställningar man kan använda och vilka avokadometoder man kan använda för att förstå sin motparts världsbild Jag tror jag märker är att jag verkligen kan tycka att det här...
Den här umgänge kan ju inte vara konstigt för vi kommer från samma skrot och korn och sen märker man att vi har inte samma världsbild, vi tycker inte lika. För det brukar man hamna i att världsbilden är man inte tycker blir ju så intressant då för då är det ju viktigt att kunna de här metoderna för att förstå det för man vill ju samverka oftast och då
Om världsbilden skiljer sig så blir det ju jävligt gnissligt liksom. För som sagt, här praktexempel är väl att man... tänker, men hur fan tänkte den här personen nu? Alltså hur kan den ha sagt så eller gjort så? Och är man riktigt duktig då så förstår man väl någonstans med hjälp av vissa saker att okej, den ser på det här sättet, det inte bara världsbild men den här... Den har en världsbild så att den ser på det här sättet eller den här utmaningen så här.
Det måste jag försöka förstå för jag vill ju samverka, vill ju förhandla mig till en bättre samkväm eller någonting.
Sebastian Sjöberg (25:02)
Ja, okej.
En aspekt som man kan reflektera över, haft en god vän eller en bekantskap, kanske en du efter en viss tid ni gled isär relation förändrades, reducerades, togs slut, whatever. Och efterhand så kommer du att tänka på, alltså vi tyckte ju inte alls lika.
om saker och ting. Eller vi hade helt vitt skilda uppfattningar i vad som är bra kultur eller vad som är kul, vad som är okej skämt, religion, hur man förhåller sig till man förhåller sig till Men jag märkte inte det förrän sedan. Men om man tänker tillbaka så kunde man tydligt se, om jag bara hade varit mer intresserad av att se det här så hade jag kunnat skönja dessa
långt i förväg. Man kanske inte vill göra det, kanske inte vill att en person man tycker ha en vitt skild främmande världsbild. För det är synnerligen relevant om det är nära relation. Vi behöver ju inte tycka lika med allt och alla, men de som vi värderar synnerligen vill vi ju ha rätt så hög överlapp på djupet i liksom måste vara jobbigt i ett hushåll där
du på Kamala Harris och den andra på Trump tänker jag. Då måste man verkligen ha många andra sätt att komma överens För det går så på djupet. Och en aspekt, det kanske är sådana samtal man har över ett glas vin sent på natten, men det hur man kan se skillnader på ondska och lidande. Kanske inte något man reflekterar över så mycket,
Mathias Vinestrand (26:22)
Mm.
Sebastian Sjöberg (26:39)
man på det faktum att vår värld inte är helt perfekt? på att det finns saker som sker som är helt horribla. Att människor gör helt horribla saker mot Är det någonting man accepterar? Eller är det någonting som man förnekar och försöker då hitta en bakomliggande orsak Which quickly can turn into blaming the victim, då? ja, det är hur jobbigt det är,
Mathias Vinestrand (26:59)
Mm.
Sebastian Sjöberg (27:02)
Det är deras eget fel för att, eller något sådant, kan inte helt enkelt nödvändigtvis tolerera världen är hemsk och försöker då hitta en förmildrande, bakomliggande omständighet i Eller att man helt enkelt accepterar det då och inte har en förklaring utan här bergera shit happens.
Men det är en sådan sak du kan använda för att hur förhåller man sig till om väljer horror story efter eget tycke. Om du vill ta reda på det hos någon annan.
Mathias Vinestrand (27:36)
Men innan vi, för jag kommer fråga dig hur man tar reda på någon världsbild men innan vi går dit så brukar jag tänka på det som tror du att världsbilden har mycket med att göra hur du rör dig. För jag vet i sportens värld till exempel så brukar det oftast vara så att jag är väldigt hockeyintresserad får ni veta det och där brukar det alltid vara lite intervjuer att de
som kommer från samma land liksom de umgås med varandra i lagen. de spelar ju ett och samma lag. De slåss ju för sig själv eller för laget och så där men oftast brukar det bli grupperingar och då har jag alltid tänkt att det är såklart att amerikanerna hänger med amerikanerna eftersom de delar samma världsbild. De växer upp på samma sätt ta vad fan som helst men skatterna är mindre eller vad som helst. Det måste ju vara
verkligen vad världsbild är att då är lättare att umgås med folk. Som du säger, kallar mig alltså Harris eller Trump,
Sebastian Sjöberg (28:40)
jag skulle säga att det du beskriver låter som att människor umgås med varandra i kontext. Baserat inte nödvändigtvis på världsbild utan på identitet eller tillhörighet. Vi delar ett yttre attribut, vi kommer från samma land, i synnerhet i ett kontext där land som är landskamp är väldigt är det det mest förenande.
Mathias Vinestrand (28:47)
Åh!
Okej.
Sebastian Sjöberg (29:03)
Högst troligen är det ju dock människor med skilda världsbilder som deltar i det för vissa röstade på Trump och andra på Harris. Men det är någonting som backa bakåt när du där får fronta någonting ett yttre lager kring den här kärnan av världsbild. Vi påstår ju då i den här podden att kärnan av kärnan är någons världsbild utan på det dennes identiteter, Dennes mått av status
Mathias Vinestrand (29:09)
Mm.
Sebastian Sjöberg (29:30)
dennes kontrollbehov och så vidare. Och troligen är det så att det grupperingar inom dessa grupperingar djupare alignment för att syn på vad som är kvalitet, på vad som är heder, på vad som är källor till bra information. Vissa lyssnar på Fox News och andra på
Whatever the other one is. Om du vill gå på djupet så är det just där du hittar nyanserna. Och om du vill leta efter allierade, leta inte baserat på landstillhörighet. Det finns där. Men leta istället allierade baserat på vem i den här gruppen tycker att allt det vi har just nu är ett slöseri med tid Det den jag vill jobba om vi kanske har många yttre skillnader För där finns en högre potential till.
Genuin samverkan.
Mathias Vinestrand (30:20)
Så i perfekta världen kan man säga att även om man inte delar världsbild- så kan du ändå samverka för att till exempel... Man orkar inte nån slösa på ens tid. Du och jag måste jobba projektivt. Vi orkar inte att det är bara massa kafferaster. Nu svär jag väldigt mycket, märk jag.
Jag försöker bara skilja lite på världsbild och vad som kommer före om världsbild är viktigare för vissa än vad till exempel samhörighet är. Men det kanske är ett annat avsnitt för det kan bli annars väldigt långt. Men hur tar vi reda på någon världsbild? Vad har vi för tips?
Sebastian Sjöberg (30:57)
Ja, enligt Artur Nilsson så finns två källor till varifrån en världsbild kommer. Och du vill ta reda på vad dessa källor är Och det är hur du har socialiserats, det är den ena. Det vill säga hur du har vuxit upp med vilka, vilka förderingar fick du Om din
Mathias Vinestrand (31:00)
Mm.
Sebastian Sjöberg (31:20)
var med i Hitlerjuggen på 40-talet så är det hög risk att du är sympatisk mot nordiska motståndsrörelsen. värderingar vi får utan att kunna välja bort dem. Det präglar Sen har vi också kulturella faktorer. Sådant som vi kanske i högre mån väljer själva vad vi tar emot för information.
Det finns två begrepp då Artur Nilsson använder, att man graviterar mot det ena eller det andra, två sorters två sorters karaktärsdrag kanske. Där det ena beskrivs som humanism. om du mer av en humanistisk världsorskådning, då ser du människan som ett En aktiv, kreativ, tänkande, önskande och
älskande, slutcitat, kraft i Om du har det här världsbilden ser du människan som inneboende värdefull. Så alltså inte cyniskt. det är ett sätt att då bygga sin personlighet dina världsbilder är då präglade av det. Den andra han som normativism.
ditt förverkligande som människa sker genom kamp mot eller deltagande i eller anpassning normer eller ideal. Och dessa ideal då är oberoende och överordnat Jag
du inte vill förhålla dig till det heteronormativa man-kvinna, då finns det massa andra identiteter du kan ha just nu. Det kan då prägla hur du ser på du då är i reaktion normen till exempel. Om du präglas av det då, så söker du mening och betydelse utanför dig själv.
Det räcker inte bara med att du sitter där och har det bra. You have to do something. Här jag dela med mig av en personlig Som då är en sån här inneboende konflikt som jag har då. Nämligen ett intellektuellt och medvetet plan, alltså mitt världsbild, så är jag väldigt så övertygad om att människorna är inneboende värdefull.
aktivt kreativt tänkande, men på ett djupare plan, det plan jag kom då söker jag ett självförverkligande utanför mig själv. Jag finner en kick, finner en bekräftelse, trotsa vissa normer. För mig handlar det väldigt mycket om att vara en entreprenör, escaping the 95 och lite sådant. Det där jag hittar min barrikad som jag måste stå på.
Så ja, alltså både och, och jag tror det gäller de flesta av oss, att jag har valt en världsbild men så har jag en som är djupare och det är ju där jag blir emotionellt laddad. Och det är det man vill hitta hos sin motpart. Vad är det denne verkligen bryr sig om och vad är det denne får en kick av eller blir upprörd över eller ja, emotionellt laddad inför.
Mathias Vinestrand (34:04)
Mm.
Det.
Men vilken inverkan tror du att en individ kan ha på en samhällsförändring?
Sebastian Sjöberg (34:32)
Well, så där intellektuellt, där det humanistiska, den medvetna nivån, där skulle säga väldigt liten. Kanske nästan ingen alls. Men egentligen Mathias, så tror jag att det enda som någonsin har förändrat världen är smågrupper av jävligt committed people.
Mathias Vinestrand (34:53)
det låter som att då är du i väldigt kluven i just den världsbilden om samhällsförändringar.
Sebastian Sjöberg (35:00)
Ja, jag vill ju tro att vi kan skapa stor Men jag inte längre övertygad om att det är så, att det kanske är en dåres för några år sedan så fick den här motsättningen mig att ha väldigt hög tilltro till Elon Musk. Något som jag nu helt har förlorat. Jag såg honom som ett bevis på att förändra världen och till mig tycker det är bättre.
Men det var innan han blev Eller innan jag såg att han var det. Och nu har jag förlorat egentligen den enda symbolen som fick mig att tro på att individer kan skapas då omstörtande samhällsförändringar. Jag vet att det inte är sant. Det finns ju fler alternativ. Men jag blev så bränd av att förlora tilltron på Musk att jag inte vågat... Jag har inte vågat älska igen, Mathias. Så det ett dilemma jag har. Jag har alltså förlorat tilltro.
för att vi kan förbättra världen. Och det gör jag känner mig genuint mer vilsen än vad jag brukade.
Mathias Vinestrand (35:59)
Men det låter då som att du inte är ett jättefan av att han gick in i Trumps indrekrets.
Sebastian Sjöberg (36:08)
Nej, det är då oförenligt alltså med intellektuella Jag kan inte stötta Drums politik, jag måste välja bort allt som gör det. Jag kan inte vara pragmatisk där, för mig det liksom, nehe, då går allting, är är idealist då i det avseendet, vilket är ju kortsamt. För inte allt Tesla gör har blivit dåligt bara för att Musk bekänt politisk färg, va?
Men tyvärr har allt blivit svettat för Det visar ju också att jag är en väldigt binär människa egentligen. Alltså svart-vitt, allt eller inget, det är på eller känner jag på djupet och jag vet ju dock att det en belastning. Allt vi har i grå skalar. tenderar att se världen svart-vitt om jag inte anstränger mig annorlunda.
Mathias Vinestrand (36:51)
Nej, och jag tror att om det var någon nu som lyssnade som var lite vaken så försökte jag med någon tarfligt sätt att använda frågeställningar vi har i Avokadometoden för att suga ut ännu mer information från det här. Jag ska vara ärlig och jag visste faktiskt inte riktigt att du hade tappat jättemycket tro. Jag visste att lite med Musk är ju inte, det har väl alla gjort. Men här försökte jag...
Satt han nu och tänkte att det här är en intervju jag skulle kunna gjort med vem som helst. liksom jag frågar dig. Det låter som om att du inte tycker att liksom han gick in. Så det är någonting man kan använda för att liksom pricka ut världsbilden om du träffar någon eller sitter i en förhandling. Att låt dem säga. Ställ en fråga som kanske är i det här fallet var en litet tyngre kanske än vad du höll på med. Och sen kan du ju bara fylla på med de här
metoden eller de här frågorna. Någon nejorienterad fråga fick jag inte in för det blir lite halvkanske konstigt det här men då körde du på så nu vet vi. Vi tackar för att du känner att du har en gråskål att du lite någonstans tycker Musk är en jävligt cool kille för han gick emot allting som hade med 9,5 och göra. Han ändrade ju bilindustrin men samtidigt så håller han sig inte i de normerna och den världsbilden du gillar eftersom han hänger med en fascist.
Sebastian Sjöberg (37:58)
Ja.
Exakt. Jag tyckte gjorde ett mycket bra jobb, Mathias, med att använda avokadoverktygen. Speglande beskrivningar. Det låter som det verkar Jag tycker att det funkade väldigt väl. Naturligtvis, för demonstrationssyfte, så var jag väldigt tillmötesgående mot dig. Det jag sa är också helt sant. Detta är inte särskilt manusförberett heller, kära lyssnare. Vi ville visa att... Hur tar du reda på någons världsbild?
Mathias Vinestrand (38:25)
Mm.
Sebastian Sjöberg (38:44)
du ställer en fråga som kanske är lite djupare än kan du skicka saltet bjuder motparten in till att prata om hur den är tror på individen kontra världen då i det här fallet. Man ska kunna prata hållbarhet, vad krävs så att vi får ett hållbart samhälle och säga det går inte eller säga ja vi behöver verkligen mer och mer mer Ska man bara jobba där?
det inspireras av, vem eller vad inspireras du av? Det är en jättebra sån inledande öppnande du är intresserad av detta, du som lyssnar. Och sen är det det låter som är väldigt nostalgisk inför den tid då fortfarande hade riddare eller någonting. det var det som man sa, asså jag vet att det är dumt högsta önskan egentligen att det har varit Trubadur vid Kung Artus
⁓ vill ju veta vad motparten värderar, den har för referenser och så. Och som Mathias är inte supersvårt för de flesta människor att få prata med detta inför någon som lyssnar särskilt känns bra, även vi visste att skulle ta upp något sånt här. Att ha fått berätta lite om detta, för både dig Mathias och dig som lyssnar.
Det här är jätteviktigt för mig. Och du då du inte missbruka informationen du får, för då kallas det något annat och är det inte förtroendebyggande. Men du kan verkligen hjälpa någon få yppa sådant som den tänker på och som den är bär inom sig. Tills dess att du hjälper dem uttrycka det.
Mathias Vinestrand (40:16)
Och precis som du säger, vi använder inte det här för att utnyttja någon eller liksom på ren svenska gå bakom ryggen på man använder det här för att kunna samverka på bättre sätt för förstår någon annans världsbild så kan du förstå varför till exempel du inte blir imponerad när jag glider upp i min nya Tesla. Nu har inte jag Tesla men lite sådana saker ska man använda det här till. Och i förhandlingar för i förhandlingar så är det jätteviktigt att
motparten får prata om sig själv och säga vad de tycker för då kan man göra. Vad jag i mitt jobb kallar en behovsanalys. Vad de tycker är viktigt för någonting när man ska köpa.
Sebastian Sjöberg (40:53)
det som sista punkta. Nu jobbar ju du som säljare då. där vet jag att behovsanalys är liksom en faktterm som betyder ett visst antal saker. Vi pratar också om behovsanalys i den här podden och framförallt i min har vi ett lite bredare begrepp och vi har liksom flera lager av behov.
Djupast av de lagerna är just hur ser motparten på världen ond? Är den god? Är den kaotisk? Är den är bra källor till kunskap och så vidare? För sanningen är den, Mathias. Kan du ta med dig till jobbet imorgon om du vill. Människor köper aldrig någonting av något annat skäl än att de känner för det. Och sen...
Mathias Vinestrand (41:33)
Så är det.
Sebastian Sjöberg (41:35)
Och sen så rationaliserar man det efterhand att jo, men den här den behåller sitt återförsäljningsvärde länge skulle ändå målat om och Och det klart, visst fakta är kanske inte helt oviktigt, men människor köper saker, köper saker för pengar eller politik eller andra typer av premisser därför att de känner för att det bekräftar någonting hos dem eller tar de närmare någonting de vill bli.
Så om du vill stötta beteendeförändring i stort eller i smått, om du kan gå ner på djupet och ta reda på hur din mot på att se på världen, människan som inneboende värdefull eller att liksom betydelse och mening finns i strävan mot eller i ståndpunkt till en norm, ja, kan du också sälja någonting till du vet vad den är.
Värdera och hur den värderade.
Mathias Vinestrand (42:30)
Snyggt, det här, nu kan jag säga någonting för det där är perfekt avslutning.
Sebastian Sjöberg (42:35)
Ja, då kanske vi smooth som bara en segway till avslutningen. Det här är avsnitt två vår månadslånga serie om har detta med win-win att göra? Vad har det här med förtroendebaserade förhandlingar att det här är sista bossen i ditt det behöver inte ta jättelång tid att komma dit.
om du vet att det det du vill ta reda på. Om du vet det här om någon annan, då vet du precis vad den behöver för att den ska känna att den har Då kanske den ytterst vill gå med på betala lite extra för den där försäkringspremien eller vad det nu är man vill åstadkomma. gå med på en annan implementering än den själv hade tänkt dig som passar Därför att du kan ju lägga fram
på ett sätt bekräftar motpartens världsbild. här är hur du säkrar din win-win. Du går på djupet och tar reda på denna typ av sak. Läs avhandlingen, länka där nere kan du säkerställa att du vet vilken valuta som motparten behöver få för att känna att den vinner.
Mathias Vinestrand (43:45)
Så enkelt är det.
Sebastian Sjöberg (43:47)
Det inte enkelt, men det är inte komplicerat heller.
Mathias Vinestrand (43:48)
Nej.
Verkligen inte. Tack för den här. Nu är man full av undringar om sin egen världsbild. Du var snäll och delade med om att du var lite svart och vit och grå. Jag tror att vi flesta är där. Man kommer nog tänka lite extra på det.
Sebastian Sjöberg (44:06)
Ja, om ni känner er manade ta närmsta medmänniskor där ni har ett visst nymått av tilltro eller vad inspireras du mest av? Och sen bara, det låter som det verkar Och sedan skriv till oss på Instagram, länkat där Och om du känner, fan det här är spännande, jag är nyfiken på att lära mig mer och skulle vi liksom...
investera i att få de här verktygen, bli bra på in DHIOD Community, också länkat där under. Vi är ett härligt gäng som vecka på olika sätt och pratar om det här, övar på det här och blir bättre på det här.
Mathias Vinestrand (44:44)
Så är det. Sebastian, tack så mycket för idag och ni som lyssnar och tittar nu för tiden. Tack ni också. Det var väldigt trevligt att sitta här och prata.
Sebastian Sjöberg (44:50)
Ja.
Tack Mathias, tack till dig som lyssnade, ses nästa vecka.
Mathias Vinestrand (44:58)
Det gör vi. Hej hej!
Sebastian Sjöberg (44:59)
Hej hej!