DHIOD 022: Hur du ger feedback som folk tar till sig av [FALLSTUDIE]

Det handlar inte om Dig-poddens nyhetsbrev:

https://www.avokadometoden.se/newsletters/det-handlar-inte-om-dig-poddens-nyhetsbrev/

 

I vårt hittills mest fallstuderande avsnitt går vi igenom vad som är högeffektiv feedback, hur du förmedlar sådan och varför detta kan vara väldigt krävande för DIG.

Detta avsnitt zoomar in på en fallstudie vi gjort till förmån för gänget på IT-bolaget KnowIt, där vi när du läser detta nyligen gjorde ett lajvpodd-framträdande. Därför kretsar detta avsnitt om hur du ger och tar emot feedback när du som utvecklare granskar den kod som en kollega skrivit. Kan bli känslosamt det där.

Sebastian roll blir denna gång att som något av en isbrytare föra lyssnaren genom ett färgglatt scenario med hög igenkänningsfaktor för folk i IT-branschen, och utanför! Mathias drabbas av empati inför antagonisten i dramat och reflekterar vidsynt kring skillnaden mellan feedback och bekräftelse.

Ja ni hör - detta är ett drabbande avsnitt du inte vill missa, precis som ett stycke välformulerad och med empati marinerad konstruktiv feedback!

Skämt åsido, om du får kass feedback från kollegor eller din familj då kommer detta avsnitt hjälpa dig hjälpa dem att bli bättre. Om du i din yrkesroll behöver stödja snarare än beordra medarbetare i att jobba annorlunda då är detta avsnitt som klippt och skuret för dig!

Tack för att du lyssnar!
/Sebastian & Mathias

PS. Vill du att din chef sponsrar ett eget avsnitt, bara för ert företag/avdelning/team? Kanske vill ni ha en lajvpodd med Det handlar inte om Dig? Hör av dig så syr vi ihop något:

https://www.linkedin.com/in/sebsjoberg/

https://instagram.com/dhiod_podden